27 październik 2014

Spotkanie w Krakowie na temat innowacyjnego modelu edukacji

zdjęcie: Spotkanie w Krakowie na temat innowacyjnego modelu edukacji / fot. Nadesłane
fot. Nadesłane
W poniedziałek, 20 października br. odbyło się w Krakowie spotkanie w ramach cyklu 16. ogólnopolskich debat na temat zastosowania najnowocześniejszych technologii w edukacji i aktywizacji społeczeństwa.
REKLAMA

Pierwsze z kolejnych ośmiu zaplanowanych spotkań konsultacyjnych zatytułowane „CYFROWA EDUKACJA JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU I AKTYWIZACJI SPOŁECZEŃSTWA” odbyło się w Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Edukacji Narodowej, Minister Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Rzecznik Praw Dziecka, Lasy Państwowe, Wojewoda oraz Marszałek Małopolski, Małopolski Kurator Oświaty oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Organizatorem i koordynatorem debat jest Fundacja Innowacyjna Edukacja, działająca na rzecz porozumienia i dialogu podmiotów w sferze edukacji.  
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele administracji samorządowej m.in. Dyrektor Generalna Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, przedstawiciele Małopolskiego Kuratorium Oświaty 
oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy, jak również reprezentanci organów prowadzących szkoły, placówek oświatowych, organizacji pozarządowych i społeczności lokalnych.

Celem każdego ze spotkań jest identyfikacja kluczowych problemów oraz dobrych praktyk na terenie danego województwa w odniesieniu do systemu edukacji oraz jego efektywności w postaci ograniczenia i eliminacji bezrobocia. Efektywna edukacja oznacza umiejętność odnalezienia się 
w lokalnym środowisku oraz na rynku pracy poprzez współdziałanie, integrację oraz ciągłe budowanie kompetencji. Niezbędne dla osiągnięcia tego celu są: współpraca organów administracji szczebla centralnego i regionalnego oraz przywrócenie funkcji nauczyciela jako mentora w szkole i w lokalnej społeczności. Synergia finansowania wydatków na edukację, jak również wykorzystanie naturalnego potencjału kadry nauczycielskiej i pedagogicznej stanowią odpowiedź na pytania związane 
z praktyczną formułą i systemem edukacji, właściwie przygotowującym dzieci i młodzież do życia w społeczeństwie i pracy zawodowej, jak również pozytywnie wpływającym na ich bezpośrednie otoczenie, tj. rodzinę.  

„Szkoła to nie tylko syllabus, to przede wszystkim emocje, marzenia i ideały. Czy się spełnią i będą napędzać życie dzieci w przyszłości – to zależy od nauczycieli, od ich przygotowania, motywacji
 i zaangażowania. Współczesna szkoła nie odpowiada na zmiany strukturalne, co sprawia, że wejście na rynek pracy jest nieefektywne i generuje bezrobocie. Dlatego tak ważne jest, oprócz wsparcia nauczycieli, włączenie elementów preorientacji zawodowej już na poziomie szkół podstawowych. Szkoła powinna uruchamiać w uczniach postawy obywatelskie, integrację, współdziałanie 
oraz wyposażać w tzw. umiejętności miękkie.” - mówi Agata Tyszkiewicz, Prezes Fundacji Innowacyjna Edukacja.

Jednym z poruszanych tematów była konieczność kompleksowego wykorzystania zasobów edukacyjnych w oparciu o nowoczesne technologie. Zaproszeni zwrócili uwagę na nieodzowność wyposażenia kadry pedagogicznej w dodatkowe umiejętności, a także zapewnienia jej dostępu 
do wiedzy i technologii, które nie tylko wspierałyby ich dalszy rozwój, ale również umożliwiały systemową zmianę w sposobie nauczania. Podkreślono potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji nauczycieli oraz konieczność zapewnienia im pełnego dostępu do profilowanych szkoleń i warsztatów doskonalących organizowanych w regionie. Wzmocnienie funkcji regionalnych ośrodków szkolenia nauczycieli oraz ich współpraca z organami odpowiadającymi za politykę społeczną, m.in. WUP 
oraz ROPS, umożliwi nie tylko lepszą diagnozę lokalnych problemów na poziomie gmin, ale również 
w zdecydowany sposób pomoże w ich rozwiązywaniu. Aktywizacja nauczycieli pozostających 
bez zatrudnienia może zainicjować pozytywną zmianę na poziomie gmin, ze szczególnym uwzględnieniem najgorzej sytuowanych oraz bezrobotnych.  Jednym z istotnych wniosków debaty było stwierdzenie, iż nowoczesna technologia powinna być elementem wspierającym i narzędziem nauczyciela, nie zaś zakupem samym w sobie. 

Dotychczas Fundacja przeprowadziła osiem, cieszących się dużym zainteresowaniem, spotkań: w Kielcach, Rzeszowie, Białymstoku, Olsztynie, Gdańsku, Toruniu, Szczecinie i Poznaniu.

PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Kraków
6.9°C
wschód słońca: 05:28
zachód słońca: 19:48
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2024-04-25 11:00
miejsce
Muzeum Banksy, Kraków, Ul. Berka...
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-25 18:00
miejsce
Nowohuckie Centrum Kultury,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-25 19:00
miejsce
Klub Akademicki Arka, Kraków,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-25 19:00
miejsce
Klub Buda, Kraków, Czapskich 2
wstęp biletowany