Pięć ofert w przetargu na remont mostu Grunwaldzkiego
Według przedstawiciela ZDMK wszystkie złożone oferty mieszczą się kosztorysie założonym przez inwestora. Najtańszą przedstawiło konsorcjum ZUE (lider) i Intop Tarnobrzeg (partner)na ponad 15,5 mln zł.
Zgodnie z przepisami zarządca dróg ma teraz 30 dni na zbadanie ofert i wskazanie najkorzystniejszej.
Gruntowny remont mostu Grunwaldzkiego będzie jedną z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Jest on konieczny, bo ekspertyza przeprowadzona przez Politechnikę Krakowską wykazała, iż most może bezpiecznie funkcjonować maksymalnie do 2038 roku.
Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych.
Zgodnie z założeniami ZDMK modernizacja będzie podzielona na kilka etapów, by zapewnić sprawne przeprowadzenie prac i zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Przygotowane zostały założenia organizacji ruchu dla pierwszego z nich.
Urzędnicy zapowiedzieli, że remont mostu potrwa 10 miesięcy, w tym przez osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez sześć - także tramwaje. Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja br. i potrwa przynajmniej do wakacji. W tym czasie ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony.
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu; naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji; przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Według ZDMK most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.(PAP)
rgr/ malk/
