Czym jest pedagogika ignacjańska?
Co to jest pedagogika ignacjańska?
Pędzący i nastawiony na rywalizację świat niewątpliwie oddala się od człowieka. Nie odbiera go także w sposób holistyczny, a wyłącznie jako element w wielkiej machinie społecznej. Z drugiej strony nowoczesność stawia bardzo mocno na indywidualizm i wyróżnianie się w tłumie, nie doceniając zarazem typowo pozytywistycznej pracy u podstaw i konieczności kształtowania charakterów w oparciu o ponadczasowe wartości.
W opozycji do takiej wizji świata stoi duchowość ignacjańska ukierunkowana na człowieka, traktująca go jako integralną całość i wartość samą w sobie. Pedagogika ignacjańska wprowadza w życie filozofię duchowości opartej na pełnej odnowie człowieka w Duchu Świętym i kładzie główny nacisk na dążenie do postępu w cnocie, który dominuje nad postępem w nauce. Ten element pedagogiki pomaga tworzyć wartościowe społeczeństwo, które opiera się o tradycyjne wartości oraz współdziałanie ludzi w celu uzyskania wspólnego dobra.
Pedagogika ignacjańska ma swoje źródło w działalności św. Ignacego Loyoli, którego życie opierało się na koncepcji bycia „człowiekiem wśród innych dla innych” (źródło: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/wam_2011_loyola_04.html).
Czy warto studiować pedagogikę ignacjańską?
Pedagogika ignacjańska to kierunek, który przygotowuje nauczycieli i pedagogów do uczenia młodych ludzi w duchu ignacjańskim. Kierunek ten realizowany jest na kilku polskich uczelniach, które swoją ofertę edukacyjną prezentują na stronach internetowych takich na przykład jak www.ignatianum.edu.pl.
Coraz więcej osób rozumie potrzebę odejścia od panującego obecnie wyścigu, w którym każdy pragnie być pierwszy w sporcie, nauce, ekstrawagancji. Dążenie do skrajnych postaw indywidualistycznych zaobserwowane wśród dzieci i młodzieży skutkuje często różnymi postawami braku przynależności do wspólnoty i przekłada się na życie samemu sobie.
Pedagogika ignacjańska pokazuje model innego podejścia do rozwoju. Umożliwia ona zrównoważoną ewolucję człowieka opartą na wielu elementach, jednocześnie podkreślającą istotę rozwoju ducha, którą stawia się na równi z rozwojem intelektualnym. Specjaliści w zakresie pedagogiki ignacjańskiej są poszukiwani zarówno przez szkoły o charakterze katolickim jak i przez tradycyjne placówki świeckie.