MPK modernizuje tramwaje pozyskane z Niemiec, by skierować je na trasy
Pod koniec 2021 roku krakowskie MPK zakończyło autorski program modernizacji 28 wagonów tramwajowych GT8 zakupionych w latach 2009–2013 w Duesseldorfie. W listopadzie 2022 roku przewoźnik zakupił kolejnych pięć takich wagonów, z których trzy przeznaczono do gruntownej modernizacji i skierowania na trasy.
Rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk poinformował w środę, że pierwszy tramwaj z tej puli wozi już pasażerów na trasie. W planie jest jeszcze oddanie do użytkowania dwóch kolejnych zmodernizowanych wagonów GT8N.
„To już 29. wagon GT8N, który ma w swojej flocie MPK. Wszystkie zostały sprowadzone z Duesseldorfu i przeszły modernizację w Stacji Obsługi i Remontów MPK” - przekazał przedstawiciel MPK.
Dzięki przebudowie w Stacji Obsługi i Remontów MPK tramwaje te zyskały przede wszystkim umiejscowioną w środku pojazdu niską podłogę wraz ze specjalną platformą umożliwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach, a także system klimatyzacji, nowe siedzenia, monitoring oraz antypoślizgową wykładzinę na podłodze.
Zachowana została funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli. Proces modernizacji tramwajów GT8 obejmował niemal wszystkie elementy wagonu, takie jak: wózki, na których porusza się wagon, silnik, układy hamulcowe, osie, obręcze kół, fotele, podłoga czy sufit.
Wszystkie unowocześnione wagony mają ponad 26 m długości i jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów.
Jak przypomniano, krakowskie MPK ogłosiło już przetarg na zakup do 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 30 m. Realizacja tego kontraktu – zaznaczył rzecznik - będzie jednak wymagać od dwóch do trzech lat. Stąd decyzja MPK, aby nie rezygnować z projektu modernizacji wagonów sprowadzonych z Duesseldorfu.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ pad/