reklama
26 wrzesień 2024

Na S7 w Nowej Hucie powstaje najdłuższa w Polsce estakada budowana metodą nasuwania podłużnego

zdjęcie: Na S7 w Nowej Hucie powstaje najdłuższa w Polsce estakada budowana metodą nasuwania podłużnego / v6275493
v6275493
Wykonawca budowy drogi ekspresowej S7 w krakowskiej Nowej Hucie rozpoczął nasuwanie pierwszych segmentów estakady będącej częścią tej trasy. Obiekt mierzący 1589 m długości i 20 m wysokości będzie najdłuższą tego typu budowlą w Polsce. Połączy okolice ul. Łowińskiego i Morcinka.
REKLAMA

Jak poinformował w czwartek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, estakada w Nowej Hucie powstaje techniką nasuwania podłużnego.

„Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu betonu i sprężeniu, będziemy za pomocą siłowników wysuwać kolejne segmenty na podpory estakady” - wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.

Przekazał on, że pierwsze 340 m estakady już zostało zbudowane. Jest to jezdnia biegnąca z północy, powstała w okolicy ul. Morcinka. Obecnie wykonawca zaczyna nasuwanie konstrukcji od strony ul. Łowińskiego. Początkowo estakada pobiegnie wzdłuż torów kolejowych, a następnie skręci w prawo nad torami i płynącą pod nimi rzeką Dłubnia, aby finalnie połączyć się z już istniejącą częścią obiektu.

Według przedstawiciela GDDKiA nowohucka estakada będzie najdłuższą tego typu budowlą w Polsce. „Nigdzie nie wysuwa się segmentów na niemal kilometr. Dodatkową trudnością inżynieryjną tego zadania jest zakręt, który muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji” - wskazał Michna.

Segmenty nasuwane po południowej stronie (jezdnia w kierunku Rzeszowa), będą mieć łączną długość 942 m. Jezdnia północna (kierunek Warszawa) będzie krótsza, pobiegnie po wewnętrznym łuku; mierzy 915 m.

Pierwsze segmenty – przekazał Michna - były przygotowywane przez miesiąc. Według drogowców teraz cały proces prac znacznie przyśpieszy - przygotowanie jednego segmentu i jego wysunięcie będzie trwało tydzień. Segmenty mają długość od 17 do 26 m. Te największe ważą 762 t. Wysuwane są z prędkością 4-6 m/h, czyli 7-10 cm na minutę.

Zakończenie operacji nasuwania segmentów i połączenie obydwu części jezdni drogi S7 planowane jest w sierpniu przyszłego roku.

Estakada w Nowej Hucie stanowi część budowanego odcinka S7 Widoma – Kraków Nowa Huta. Jest on ostatnim fragmentem trasy ekspresowej brakującym do połączenia Warszawy i Krakowa.

Inwestycja składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice w Nowej Hucie. Od węzła Raciborowice trasa będzie miała trzy pasy. Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 81 proc. „Całość ma ponad 13 km i planujemy udostępnić ją do ruchu pod koniec tego roku i połączyć tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa” - zapowiedział przedstawiciel GDDKiA.

Od węzła Mistrzejowice S7 prowadzi odcinek tzw. miejski, przebiegający przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 5-kilometrowej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów.

Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je budowaną estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów).

Według GDDKiA budowa tego odcinka jest zaawansowana w 44 proc.? Jego oddanie do użytku planowane jest w połowie 2026 r.

Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.?(PAP)

rgr/ malk/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Kraków
11.9°C
wschód słońca: 07:16
zachód słońca: 17:32
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2024-10-24 19:00
miejsce
Teatr Cabaret, Kraków, Krakowska 5
wstęp biletowany
kiedy
2024-10-24 19:00
miejsce
Klub Buda, Kraków, ul. Czapskich 2
wstęp biletowany
kiedy
2024-10-24 19:00
miejsce
ICE KRAKÓW Congress Centre,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-10-24 20:00
miejsce
Lastriko, Kraków, Ul. Gołębia 6
wstęp biletowany