Od niedzieli pasażerowie skorzystają z nowych przystanków kolejowych
Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych poinformował w piątek, że nowe przystanki w stolicy Małopolski powstały w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025.
Przystanek Kraków Piastów powstał w rejonie nowohuckich Mistrzejowic w sąsiedztwie ul. Powstańców, w miejscu gdzie linia kolejowa nr 8 (Kraków Główny – Warszawa Zachodnia) łączy się z linią kolejową nr 95 (Kraków Mydlniki – Podłęże). Inwestycję zrealizowała firma Swietelsky Rail Polska za blisko 26,3 mln zł.
Obiekt jest w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Trzy perony zostały połączone schodami i windami z wiaduktem znajdującym się nad linią kolejową. Na peronach ustawiono wiaty i ławki oraz tablice informacyjne i oznakowanie.
Według przedstawiciela PLK najszybszy pociąg dojedzie z przystanku Kraków Piastów do Krakowa Głównego w siedem minut. Będzie można dojechać z niego również do Podłęża, Miechowa, Słomnik i Kielc.
Drugi przystanek, Kraków Kościelniki, powstał w sąsiedztwie ul. Pysocice, we wschodniej części miasta, przy linii kolejowej 95. Pomiędzy dwoma peronami, umiejscowionymi na nasypie kolejowym, wybudowano przejście podziemne wyposażone w windę. Obok przystanku, we współpracy z Gminą Miejską Kraków, realizowany jest parking typu „Park and Ride”.
„Dzięki miejscom postojowym dla samochodów i rowerów oraz nowej zatoce autobusowej Kościelniki zyskają wygodny węzeł przesiadkowy, z którego pociągiem do centrum Krakowa będzie można się dostać w ok. 25 minut. Żaden inny środek transportu nie pokona tej trasy szybciej” - wskazał Hamarnik.
Pół godziny potrwa podróż pociągiem do Krakowa Głównego z trzeciego udostępnianego przystanku Kraków Przylasek, zlokalizowanego w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Rzepakowej, również przy linii kolejowej 95.
Postój ten – wskazał przedstawiciel PLK – szczególną rolę będzie pełnić w sezonie letnim, gdy ruszy położone tuż obok kąpielisko. „Do dyspozycji okolicznych mieszkańców i plażowiczów będą dwa perony, zaprojektowane z myślą o obsłudze osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Bezpieczne dojście zapewnią nowe chodniki wyposażone w ścieżki naprowadzające i nawierzchnię o zróżnicowanej strukturze” - zapowiedział Hamarnik.
Łączny koszt budowy przystanków Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek to ponad 19 mln zł. Wykonawca pierwszego z nich była firma Swietelsky Rail Polska, a drugiego - firma Porr.
Budowa nowych przystanków kolejowych w Krakowie to efekt Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Jego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki.
W Małopolsce w ramach tego programu zaplanowano w sumie budowę dziewięciu nowych przystanków: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek, Wolbrom Zachodni, Zator Park Rozrywki, Pisary, Dąbrówka Jezioro Mucharskie oraz Nowy Sącz Dąbrówka i Nowy Sącz Gorzków. Większość z nich została już ukończona, a w pierwszym kwartale przyszłego roku zostanie oddany do użytku również przystanek w Pisarach, na trasie Kraków – Katowice.
Oprócz budowy nowych obiektów, inwestycja PKP PLK w województwie małopolskim, obejmuje także modernizację 13 istniejących stacji i przystanków: Stary Sącz, Rytro, Andrzejówka, Muszyna, Muszyna Zdrój, Barcice, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów-Zdrój, Milik, Tuchów.(PAP)
rgr/ drag/