reklama
kategoria: Kraj
11 styczeń 2024

Przygotujemy nową uchwałę o strefie czystego transportu

zdjęcie: Przygotujemy nową uchwałę o strefie czystego transportu / fot. PAP
fot. PAP
Przygotujemy nową uchwałę o strefie czystego transportu, weszłaby ona w życie najwcześniej w 2025 roku – powiedział PAP wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. W czwartek Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił obecną uchwałę radnych miasta o SCT.
REKLAMA

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował, że miasto nie planuje odwoływać się od decyzji WSA. Oznacza to, że SCT nie ma szans na wejście w życie 1 lipca tego roku.

Postanowienie WSA jest nieprawomocne, ale – jak zauważył wiceprezydent – oczekiwanie na orzeczenie sądu drugiej instancji mogłoby zająć dwa, trzy lata. Lepiej więc przygotować zupełnie nową uchwałę o SCT, bazując na uwagach WSA do tej unieważnionej.

Prace nad nową uchwałę urzędnicy rozpoczną po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia decyzji sądu. W czwartek sąd przedstawił uzasadnienie ustne. Bywa, że pisemne są uzupełnione o nowe wątki. Nowa uchwała ma być dokładnie skonsultowana z mieszkańcami.

"Zdajemy sobie sprawę z tego, że w tej kadencji nowa uchwała nie zostanie przedstawiona. Myślę, że SCT na mocy nowej uchwały mogłaby zacząć obowiązywać najwcześniej w 2025 roku" – powiedział Andrzej Kulig.

Wiceprezydent podkreślił, że miasto jest zobowiązane do wprowadzenia SCT uchwałą sejmiku małopolskiego.

W czwartek WSA pozytywnie rozpatrzył skargę wojewody małopolskiego na uchwałę o SCT i unieważnił ten dokument. Uchwała wprowadzała SCT na terenie całego miasta od lipca tego roku. Miała to być pierwsza taka strefa w Polsce.

Sąd zwrócił uwagę przede wszystkim na nieprecyzyjne określenie granic SCT i wytknął radnym, że nie określili miejsc, do których osoby spoza Krakowa mogłyby wjechać, żeby zostawić swój pojazd (niespełniający wymogów SCT) i przesiąść się na inny środek transportu.

Unieważniona uchwała zakładała, że od lipca tego roku do Krakowa nie wjechałyby samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5. Od lipca 2026 SCT miała obowiązywać wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.

Według przeciwników strefy naruszała ona konstytucyjne prawa i wolności, jak prawo własności, swobodę przemieszczania, wyboru miejsca edukacji, czy miejsca pracy; wykluczała osoby, które nie stać na zakup nowego auta.

Radni uchwalili SCT powołując się na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz obowiązki wskazane w wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza. Jako argumenty podawali potrzebę ochrony zdrowia, na które źle wpływa zanieczyszczone powietrze.(PAP)

autor: Beata Kołodziej

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Kraków
-0.1°C
wschód słońca: 07:01
zachód słońca: 15:50
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2024-11-22 11:00
miejsce
Muzeum Banksy, Kraków, Ul. Berka...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-22 18:00
miejsce
Piwnica pod Baranami, Kraków,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-22 18:00
miejsce
Krakowskie Forum Kultury, Kraków,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-22 19:00
miejsce
Kijów Centrum, Kraków, al....
wstęp biletowany