.
1 lipiec 2020

Alert Kultura - Kadry kultury

Jak wygląda powrót do „normalności” w sektorze kultury? Czy doraźna pomoc państwa w czasie pandemii przyniosła efekty? Jakie problemy polskiej kultury uwypuklił kryzys ostatnich miesięcy? Jak wyglądają zarobki w tym sektorze i z jakiego powodu jego pracownicy coraz częściej przenoszą się do dużych korporacji? Jakich reform potrzebuje ta dziedzina? W najnowszym Alercie Kultura prof. Hausner wraz z grupą specjalistów wskazuje najważniejsze problemy, z jakimi od lat zmaga się sektor polskiej kultury.
Koronawirus
małopolskie
5257
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA
  • Ogłaszane w świetle kamer kolejne etapy odmrażania gospodarki i kultury budują iluzję powolnego powrotu świata do tzw. nowej normalności. Tymczasem w sektorze kultury żadnej „normalności” długo nie będzie. Po kilku tygodniach od otwarcia muzeów wybuchają ogniska pandemii wśród zespołów pracowniczych. Nieśmiało otwarte teatry tworzą spektakle poniżej jakiegokolwiek stopnia opłacalności. Biblioteki – choć otwarte jako pierwsze – świecą pustkami.  Dyrektorzy instytucji szeptem dzielą się troską, jak długo utrzymają swoje zespoły, w które inwestowali latami, i współpracowników, których w pracy trzymały motywacje inne niż wynagrodzenie. Pracownicy sektora kultury są wielozadaniowcami. Z jednej strony są menedżerami, promotorami, impresario, po godzinach piszą wnioski, jadą odebrać artystę na lotnisko prywatnym samochodem, są księgowymi i producentami. Są to dla nich oczywiste i codzienne sytuacje.
  • Dla świata kultury to czas ogromnych dylematów. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozdało niemałe środki na projekty kulturalne w sieci, po których niewiele zostanie – rozproszą się w internecie i trudno będzie do nich wrócić. Miasta rozdały resztki zachowanych środków w konkursach ofert, na pospiesznie klecone programy wsparcia, przyznawane według kryteriów nieprzystających do skali trudności i potrzeb.
  • Pracownicy sektora kultury należą do najniżej wynagradzanych. Wśród samych instytucji kultury czynnikiem różnicującym wynagrodzenia nie są tylko wielkość czy lokalizacja, ale także rodzaj instytucji. Najmniej zarabia się w tych najbardziej (niemal w każdej gminie) licznych placówkach, które powinny być najbliżej mieszkańców – w domach kultury oraz bibliotekach. Co gorsze, w niektórych gminach ta sytuacja jest uznawana za normalną i uzasadnioną przez ich włodarzy, co potwierdzają mniej lub bardziej formalne opinie dotyczące pracy zdalnej w trakcie pandemii i sugestie obniżenia płac „za nic nie robienie” w tym czasie. W ostatnich latach z sektora kultury odchodzili władający językami, dobrze wykształceni młodzi ludzie. Wchłaniały ich korporacje. Praca tam dała im szansę na wzięcie kredytu na własne mieszkanie czy zagraniczne wakacje. Na taki luksus pracowników sektora kultury zwyczajnie nie stać. Kultura będzie przegrywać z innymi sektorami, w których pracodawcy za te same kompetencje są wstanie proponować znacznie lepsze wynagrodzenia, ale też ścieżki rozwoju i podnoszenia kompetencji.
  • Kultura łączy wiele wymiarów i wyzwań, jej funkcjonowanie rozpięte jest od działalności na rynku komercyjnym po polityki publiczne, w tym także społeczne. Do rozwoju potrzebuje również kompetencji takich jak w przypadku innych branż: biznesu, oświaty czy polityk społecznych. Przykładem jest choćby zmiana podejścia do marketingu w kulturze, który do niedawna był tematem tabu. A kultura wymaga skutecznego marketingu zarówno w obszarze promocji, jak i budowania relacji, rozwijania publiczności, gromadzenia wiedzy o publiczności oraz kreowania potrzeb.
Pełny tekst nowego Alertu Kultura jest już dostępny na stronie: www.oees.pl/dobrzewiedziec

Dokument opracowali:
  • Krzysztof Czyżewski – Prezes Zarządu Fundacji Pogranicze
  • prof. dr hab. Janusz Fogler – prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
  • Alina Gałązka - Stowarzyszenie Klon/Jawor
  • prof. dr hab. Jerzy Hausner – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Aldona Machnowska-Góra – Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Dyrektorka koordynatorka ds. kultury i komunikacji społecznej
  • dr Michał Niezabitowski – dyrektor Muzeum Krakowa
  • prof. dr Michał Komar – wiceprezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
  • Paweł Łysak – dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie
  • Adam Opatowicz – dyrektor Teatru Polskiego w Szczecinie
  • Robert Piaskowski – pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. kultury
  • prof. dr hab. Jacek Purchla – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • prof. dr hab. Łukasz Ronduda – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Gildia Reżyserów Polskich
  • dr Joanna Sanetra-Szeliga – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • prof. dr hab. Tomasz Szlendak – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Aleksandra Szymańska – dyrektor Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku
  • Bogna Świątkowska – Prezeska Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana
Wyniki dyskusji specjalnych grup ekspertów są przedstawiane i upubliczniane w formie opinii na temat najważniejszych bieżących problemów, z którymi muszą zmierzyć się instytucje państwowe i organy państwa.

Powyższe działanie to inicjatywa think tanku Open Eyes Economy oraz Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
małopolskie
5257
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2020-10-14 19:00
miejsce
ICE KRAKÓW Congress Centre,...
wstęp biletowany
kiedy
2020-10-15 20:30
miejsce
Kościół Rektoralny Przemieniania...
wstęp biletowany
kiedy
2020-10-16 17:00
miejsce
Kijów Centrum, Kraków, al....
wstęp biletowany
kiedy
2020-10-18 16:00
miejsce
Kijów Centrum, Kraków, al....
wstęp biletowany