Moris Polska zbuduje siedzibę Teatru KTO w Krakowie XIX-wieczna neobarokowa fasada połączona z awangardowym projektem
fot. nadesłane
Rusza budowa siedziby Teatru KTO w Krakowie przy ul. Jana Zamoyskiego 50. Zachowane do dziś pod tym adresem fragmenty XIX-wiecznego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo posłużą do stworzenia budowli, jakiej pozazdrościć mogłoby każde miasto świata o wielowiekowej tradycji. Obiekt ten w latach 1956-2016 mieścił kinoteatr „Wrzos”. Obecnie za sprawą projektu pracowni MTWW Architekci miasto zyska kolejny teatr na kulturalnej mapie Krakowa i Województwa Małopolskiego.
REKLAMA
Tym samym Teatr KTO realizuje projekt pn. „Rewitalizacja dawnego obiektu kinoteatru »Wrzos« na potrzeby Teatru KTO”. Projekt ten otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w dwóch osiach: Oś Priorytetowa 6 Dziedzictwo regionalne, Działanie 6.1 Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 6.1.3 Rozwój instytucji kultury oraz udostępnianie dziedzictwa kulturowego; Oś Priorytetowa 11 Rewitalizacja przestrzeni regionalnej, Działanie 11.1 Rewitalizacja miast, Poddziałanie 11.1.1 Rewitalizacja głównych ośrodków miejskich w regionie.
Zwycięzcą przetargu na generalne wykonawstwo została stołeczna firma Moris Polska. Realizacją kontraktu zajmie się jej oddział południowo-wschodni. Umowę pomiędzy inwestorem (Teatrem KTO), a generalnym wykonawcą podpisano 27 lipca br. W ramach kontraktu wartości 13,84 mln zł zrealizowana będzie budowa teatru o trzech kondygnacjach nadziemnych, w tym m.in. części biurowej, kotłowni, zaplecza technicznego sceny, pomieszczeń technicznych i sanitariatów oraz układu drogowego z zachowaniem istniejącego wjazdu na działkę. Łączna powierzchnia zabudowy wyniesie 597 mkw przy kubaturze 5856 m³. Teatr KTO będzie miał powierzchnię użytkową 842 mkw.
Siedzibę Teatru KTO zaprojektowano z olbrzymią troską o osoby niepełnosprawne, w tym korzystające z wózków inwalidzkich. Projekt nie zawiera żadnych barier architektonicznych. W budynku będzie winda przystosowana dla osób niepełnosprawnych obsługująca wszystkie kondygnacje teatru. W projekcie zachowano maksimum materii historycznej spełniającej wymagania wytrzymałościowe. Budynek będzie się składał z zachowanej XIX-wiecznej elewacji frontowej z przeszklonym foyer, ponadto z głównej zwartej bryły teatru na planie prostokąta, zachowanej tylnej historycznej absydy oraz z bryły nadbudowy o dwie kondygnacje istniejącego budynku gospodarczego łączącego się z bryłą teatru.
Realizację inwestycji komentuje prezes firmy Moris Polska Maurycy Bryła: „Będziemy pracowali z elementami budynku, który powstał w latach 1887-1889. Niewiele firm generalnych wykonawców – czy to w Polsce, czy na świecie – ma rzadką okazję z jednej strony uratować coś z historycznej materii architektonicznej, z drugiej zaś wdrożyć bardzo ambitny, awangardowy projekt będący obiektem kultury i użyteczności publicznej. Projekt, dodajmy, bardzo oryginalny, który już u zarania miał dobre recenzje środowiska architektów i artystów. Dla każdego generalnego wykonawcy byłoby to nobilitujące i stanowiłoby swoistą perłę w jego dorobku. Myślę, że takie właśnie zjawisko nas spotkało. W toku przetargu na budowę Teatru KTO – poza wieloma innymi czynnikami – doceniono także nasze doświadczenie w rewitalizacji obiektów historycznych, jak również doświadczenie w pracy w reżimach służb konserwatorskich. Tym razem utrzymaną w neobarokowym stylu fasadę połączymy z olbrzymimi przeszkleniami oraz architekturą, technologiami i teatralną funkcjonalnością przyszłości. Budowa Teatru KTO będzie wymagała najwyższej kultury technicznej. Mamy świadomość, że nasza realizacja tego projektu będzie z olbrzymim zainteresowaniem obserwowana przez środowiska medialne, inżynierskie i artystyczne. Z tego też powodu będziemy prowadzili bardzo otwartą politykę informacyjną i co jakiś czas będziemy relacjonowali postępy budowy”.
Teatr KTO będzie powstawał zgodnie z zapisami w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Stare Podgórze – Kalwaryjska”. W obrębie budowy rośnie kilka drzew. Pozostaną one bez zmian. Stosunek powierzchni biologicznie czynnej do powierzchni działki wynosi 14 proc. i jest on zgodny z wyznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w którym wyznaczono go na poziomie 5 proc.
Sam budynek teatru przewidziano jako oszczędny energetycznie. Warstwy w przegrodach budowlanych zaprojektowano tak, aby współczynniki przenikania ciepła były niższe niż normatywne. Jak podkreśla Moris Polska w realizacji Teatru KTO i kwestii jego nowoczesności wykorzystane zostaną doświadczenia firmy z innych budowanych przez nią placówek kultury, w tym m.in. z przebudowy Centrum Sztuki Mościce, za którą to realizację firma znalazła się w finale konkursu „Modernizacja Roku i Budowa XXI wieku”. Moris Polska podzieli się z inwestorem całym swoim „know-how” jeśli chodzi o mechanikę sceny, oświetlenie sceniczne i ogólne, okładziny akustyczne ścian oraz wzmocnienie akustyki.
Łączenie w Teatrze KTO materii historycznej z nowoczesnością relacjonuje dyrektor ds. inwestycji Moris Polska Tomasz Chmiel: „Projekt budowlany zakłada zrewitalizowanie i przywrócenie historycznego wyglądu elewacji frontowej z XIX wieku. Będzie ona poddana ekspertyzie pod względem wytrzymałości. Odbędą się także badania stratygraficzne, które pozwolą nam dotrzeć do oryginalnych barw tynkarskich. Rewitalizacja ściany frontowej będzie polegała na jej oczyszczeniu z warstw powstałych podczas rozbudowy kinoteatru »Wrzos« w latach 70. ubiegłego wieku. W miejscach występowania spękań i uszkodzeń wymienimy zdegradowane elementy muru na dobrą cegłę z rozbiórki pozostałej części budynku. Następnie ściana będzie otynkowana i pomalowana. Przez cały czas realizacji w toku prac ziemnych i konstrukcyjnych ściana frontowa będzie pod naszą specjalną kontrolą, aby nie dotknęły jej skutki uboczne wykopów i typowych na każdej budowie drgań. W dalszej części budowy będzie ona połączona z resztą konstrukcji przy pomocy belek stalowych spajających wszystkie elementy w całość. Będzie temu towarzyszyła dodatkowa analiza wytrzymałościowa tego fragmentu historycznego. Podsumowując mogę stwierdzić, że będzie to budowa specyficzna z racji swojej funkcji i ciekawych, nowatorskich rozwiązań architektonicznych. Niektóre elementy istniejącego obiektu będą zachowane, jako pomost pomiędzy historią a teraźniejszością. Obiekt powstaje w ścisłej zabudowie dzielnicy Podgórze, co stanowi pewne dodatkowe wyzwanie także pod względem logistyki”.
Teatr KTO stan surowy otwarty osiągnie w I kwartale przyszłego roku. Prace nad elementami wykończeniowymi będą trwały w okresie miesięcy cieplejszych. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na 31 grudnia 2020 roku.
Zwycięzcą przetargu na generalne wykonawstwo została stołeczna firma Moris Polska. Realizacją kontraktu zajmie się jej oddział południowo-wschodni. Umowę pomiędzy inwestorem (Teatrem KTO), a generalnym wykonawcą podpisano 27 lipca br. W ramach kontraktu wartości 13,84 mln zł zrealizowana będzie budowa teatru o trzech kondygnacjach nadziemnych, w tym m.in. części biurowej, kotłowni, zaplecza technicznego sceny, pomieszczeń technicznych i sanitariatów oraz układu drogowego z zachowaniem istniejącego wjazdu na działkę. Łączna powierzchnia zabudowy wyniesie 597 mkw przy kubaturze 5856 m³. Teatr KTO będzie miał powierzchnię użytkową 842 mkw.
Siedzibę Teatru KTO zaprojektowano z olbrzymią troską o osoby niepełnosprawne, w tym korzystające z wózków inwalidzkich. Projekt nie zawiera żadnych barier architektonicznych. W budynku będzie winda przystosowana dla osób niepełnosprawnych obsługująca wszystkie kondygnacje teatru. W projekcie zachowano maksimum materii historycznej spełniającej wymagania wytrzymałościowe. Budynek będzie się składał z zachowanej XIX-wiecznej elewacji frontowej z przeszklonym foyer, ponadto z głównej zwartej bryły teatru na planie prostokąta, zachowanej tylnej historycznej absydy oraz z bryły nadbudowy o dwie kondygnacje istniejącego budynku gospodarczego łączącego się z bryłą teatru.
Realizację inwestycji komentuje prezes firmy Moris Polska Maurycy Bryła: „Będziemy pracowali z elementami budynku, który powstał w latach 1887-1889. Niewiele firm generalnych wykonawców – czy to w Polsce, czy na świecie – ma rzadką okazję z jednej strony uratować coś z historycznej materii architektonicznej, z drugiej zaś wdrożyć bardzo ambitny, awangardowy projekt będący obiektem kultury i użyteczności publicznej. Projekt, dodajmy, bardzo oryginalny, który już u zarania miał dobre recenzje środowiska architektów i artystów. Dla każdego generalnego wykonawcy byłoby to nobilitujące i stanowiłoby swoistą perłę w jego dorobku. Myślę, że takie właśnie zjawisko nas spotkało. W toku przetargu na budowę Teatru KTO – poza wieloma innymi czynnikami – doceniono także nasze doświadczenie w rewitalizacji obiektów historycznych, jak również doświadczenie w pracy w reżimach służb konserwatorskich. Tym razem utrzymaną w neobarokowym stylu fasadę połączymy z olbrzymimi przeszkleniami oraz architekturą, technologiami i teatralną funkcjonalnością przyszłości. Budowa Teatru KTO będzie wymagała najwyższej kultury technicznej. Mamy świadomość, że nasza realizacja tego projektu będzie z olbrzymim zainteresowaniem obserwowana przez środowiska medialne, inżynierskie i artystyczne. Z tego też powodu będziemy prowadzili bardzo otwartą politykę informacyjną i co jakiś czas będziemy relacjonowali postępy budowy”.
Teatr KTO będzie powstawał zgodnie z zapisami w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Stare Podgórze – Kalwaryjska”. W obrębie budowy rośnie kilka drzew. Pozostaną one bez zmian. Stosunek powierzchni biologicznie czynnej do powierzchni działki wynosi 14 proc. i jest on zgodny z wyznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w którym wyznaczono go na poziomie 5 proc.
Sam budynek teatru przewidziano jako oszczędny energetycznie. Warstwy w przegrodach budowlanych zaprojektowano tak, aby współczynniki przenikania ciepła były niższe niż normatywne. Jak podkreśla Moris Polska w realizacji Teatru KTO i kwestii jego nowoczesności wykorzystane zostaną doświadczenia firmy z innych budowanych przez nią placówek kultury, w tym m.in. z przebudowy Centrum Sztuki Mościce, za którą to realizację firma znalazła się w finale konkursu „Modernizacja Roku i Budowa XXI wieku”. Moris Polska podzieli się z inwestorem całym swoim „know-how” jeśli chodzi o mechanikę sceny, oświetlenie sceniczne i ogólne, okładziny akustyczne ścian oraz wzmocnienie akustyki.
Łączenie w Teatrze KTO materii historycznej z nowoczesnością relacjonuje dyrektor ds. inwestycji Moris Polska Tomasz Chmiel: „Projekt budowlany zakłada zrewitalizowanie i przywrócenie historycznego wyglądu elewacji frontowej z XIX wieku. Będzie ona poddana ekspertyzie pod względem wytrzymałości. Odbędą się także badania stratygraficzne, które pozwolą nam dotrzeć do oryginalnych barw tynkarskich. Rewitalizacja ściany frontowej będzie polegała na jej oczyszczeniu z warstw powstałych podczas rozbudowy kinoteatru »Wrzos« w latach 70. ubiegłego wieku. W miejscach występowania spękań i uszkodzeń wymienimy zdegradowane elementy muru na dobrą cegłę z rozbiórki pozostałej części budynku. Następnie ściana będzie otynkowana i pomalowana. Przez cały czas realizacji w toku prac ziemnych i konstrukcyjnych ściana frontowa będzie pod naszą specjalną kontrolą, aby nie dotknęły jej skutki uboczne wykopów i typowych na każdej budowie drgań. W dalszej części budowy będzie ona połączona z resztą konstrukcji przy pomocy belek stalowych spajających wszystkie elementy w całość. Będzie temu towarzyszyła dodatkowa analiza wytrzymałościowa tego fragmentu historycznego. Podsumowując mogę stwierdzić, że będzie to budowa specyficzna z racji swojej funkcji i ciekawych, nowatorskich rozwiązań architektonicznych. Niektóre elementy istniejącego obiektu będą zachowane, jako pomost pomiędzy historią a teraźniejszością. Obiekt powstaje w ścisłej zabudowie dzielnicy Podgórze, co stanowi pewne dodatkowe wyzwanie także pod względem logistyki”.
Teatr KTO stan surowy otwarty osiągnie w I kwartale przyszłego roku. Prace nad elementami wykończeniowymi będą trwały w okresie miesięcy cieplejszych. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na 31 grudnia 2020 roku.
PRZECZYTAJ JESZCZE