reklama
kategoria: Miasto
26 maj 2024

Tunel na ul. Opolskiej już rok służy kierowcom

zdjęcie: Tunel na ul. Opolskiej już rok służy kierowcom / fot. UM Kraków / Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
fot. UM Kraków / Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
Od 23 maja 2023 roku kierowcy mogą korzystać z tunelu drogowego na ul. Opolskiej. Konstrukcja wybudowana w ramach linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej pozwala na odseparowanie ruchu tramwajowego i samochodowego, przez co przejazd komunikacji szynowej na północ jest sprawniejszy i szybszy.
REKLAMA

Tunel drogowy wzdłuż ulicy Opolskiej to jeden z ważniejszych obiektów inżynierskich realizowanych w ramach budowy linii KST III do Górki Narodowej. Służy do przeprowadzenia ruchu drogowego pod linią tramwajową oraz układem drogowym fragmentu tzw. Trasy Wolbromskiej. Takie rozwiązanie oddziela ruch tranzytowy na linii wschód – zachód od układu drogowo-torowego na kierunku północ – południe. Wszystko po to, aby usprawnić i przyspieszyć przejazd komunikacji zbiorowej. Warto dodać, że w tym momencie, ul. Opolska jest mocno obciążona ruchem tranzytowym. Zmieni się to w niedalekiej przyszłości, po zrealizowaniu przez GDDKiA drogi ekspresowej S52 na odcinku od węzła Modlica do węzła Mistrzejowice.

O tym, jak potrzebny był tunel do usprawnienia układu komunikacyjnego w tym rejonie świadczą dane Miejskiego Inżyniera Ruchu. Tylko jednego dnia – 15 maja – w czasie szczytu porannego (godz. 7.30–8.30) tunelem w kierunku ronda Ofiar Katynia przejechało 1637 pojazdów. W kierunku Nowej Huty – 1290. Po południu, w godzinach od 15.30 do 16.30 tunelem przejechało w kierunku zachodnim 1772 pojazdów, a wschodnim – 1553. Można więc śmiało założyć, że przez pierwszy rok funkcjonowania z konstrukcji skorzystało kilka milionów samochodów. Gdyby nie było tunelu, te wszystkie pojazdy blokowałyby sprawny przejazd tramwajów z północy i na północ miasta.

Dla przypomnienia: tunel ma konstrukcję żelbetową, dwunawową, po jednej nawie dla każdego kierunku ruchu, w układzie 2 x 3,5 m wraz z chodnikami w układzie 2 x 1,5 m. Wykonywany jest w wykopie otwartym po uprzednim wykonaniu konstrukcji ścian zewnętrznych w technologii ścian szczelinowych, stanowiących jednocześnie podpory skrajne obiektu. Ściana środkowa zrealizowana jest w technologii tradycyjnej posadowionej bezpośrednio na ławie fundamentowej. Strop wykonano metod tradycyjną na rusztowaniach systemowych. Na dojazdach do obiektu zastosowano kotwienie ścian szczelinowych.

Długość tunelu wynosi ok. 100 m, natomiast włącznie z najazdami po stronie wschodniej i zachodniej – ok. 400 m. Konstrukcja ma ok. 23 m. szerokości. Różnica poziomów pomiędzy jezdniami Trasy Wolbromskiej (poziom „0”) i jezdniami w tunelu wynosi ok. 7,5 metrów. Tunel przystosowany jest do poruszania się w nim pojazdów o masie do 50 t.

Warto wiedzieć, że tunel został tak zaprojektowany, by jego użytkowanie było bezpieczne. Wymiary obiektu pozwalają na swobodny dostęp służb ratowniczych. Sama konstrukcja tunelu nie zawiera jakichkolwiek materiałów palnych, jest wykonana w klasie REI 240 odporności ogniowej. Komory tunelu stanowią odrębne strefy pożarowe. Oddzielenie między komorami posiadać będzie również klasę REI 240 odporności ogniowej. Przed portalami zainstalowano sygnalizację umożliwiającą zamknięcie danej komory tunelu. Są też chodniki ewakuacyjne o szerokości minimum 1,5 m. W obu komorach tunelu zainstalowano oświetlenie awaryjne.

 
Źródło: UM Kraków / Jan Machowski
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Kraków
0.1°C
wschód słońca: 07:03
zachód słońca: 15:49
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2024-11-23 11:00
miejsce
Muzeum Banksy, Kraków, Ul. Berka...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-23 17:00
miejsce
Piwnica pod Baranami, Kraków,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-23 17:00
miejsce
Klub Buda, Kraków, ul. Czapskich 2
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-23 18:00
miejsce
Pub 103,8 FM, Kraków, ul. Bożego...
wstęp biletowany