Inteligentne nieruchomości

Tzw. smart cities to już nieodległa przyszłość. Według prognozy firmy doradczej Frost & Sullivan, w 2025 roku na świecie będzie 26 inteligentnych miast. W rankingu zaawansowania teleinformatycznego miast (ICT), przeprowadzonym w zeszłym roku przez firmę Ericsson, Warszawa znalazła się dokładnie w środku stawki 40 badanych miast.
REKLAMA
W badaniu brano pod uwagę dostępność oraz wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych, inwestycje w rozwój ekonomiczny, społeczny i środowisko naturalne. Pierwsza trójka to Sztokholm, Londyn i Paryż. Dość wysoka pozycja Warszawy nie powinna dziwić: po wieloletnim opóźnieniu, kiedy w ogóle nie było różnego rodzaju usług, często pojawiały się one od razu w najnowocześniejszej postaci. W ten sposób stolica Polski nadrabia zaniedbania względem wielu metropolii.

Kolejny raport Ericssona wskazuje, jak użytkownicy smartfonów wyobrażają sobie inteligentne miasto. Większość respondentów wymieniła sensory informujące o ruchu miejskim, interaktywne znaki drogowe, system wynajmu pojazdów miejskich (car sharing), możliwość stałej kontroli zużycia energii i jakości wody pitnej w domu. Wiele osób wskazało także biometryczne ID, umożliwiające dostęp do usług miejskich.

Jak to wygląda w przypadku nieruchomości? W Warszawie, a od kilku lat także w innych większych miastach Polski, obserwujemy prawdziwy wysyp supernowoczesnych budynków. Jeszcze na początku lat 90. w stolicy Polski nie było ani jednego biurowca klasy A. Obecnie wiele obiektów może pochwalić się certyfikatami ekologicznymi BREEAM oraz LEED (a także  WELL, EU Green Building i polskim GBS), które nadawane są po analizie m.in. zużycia energii i wody, zastosowania rozwiązań i materiałów przyjaznych dla środowiska, emisji dwutlenku węgla, zdrowia i komfortu pracowników, dostępności komunikacyjnej, zarządzania obiektem itp. Tzw. inteligentne budynki kryją w swoich ścianach zintegrowane systemy automatyki. Mózgiem takiego budynku jest BMS, czyli system zarządzania układami automatycznego sterowania. Ponadstandardowa izolacja ścian i otworów budynku, a także inne rozwiązania zastosowane w tzw. budynkach pasywnych umożliwiają wielokrotnie mniejsze zużycie energii w stosunku do zwykłych domów, w dodatku bez użycia tradycyjnych systemów grzewczych i chłodzących. W takim budynku nie może zabraknąć inteligentnego sprzętu, np. lodówki, która wyśle informację, jakiego jedzenia w niej brakuje, albo je sama zamówi w sklepie, a potem zaproponuje przepis na obiad z dostarczonych składników.

W nazywaniu miast, budynków i sprzętów AGD „inteligentnymi” jest oczywiście wiele przesady, bo tak naprawdę mamy najczęściej do czynienia z kilkoma funkcjami ułatwiającymi życie, o mocno ograniczonym zastosowaniu. Kiedy w 1997 r. komputer „Deep Blue” wygrał pojedynek szachowy z Garym Kasparowem, niektórzy widzieli w tym zapowiedź nowego typu inteligencji. Czy dziś, w dobie dronów latających nad nami w przeróżnych celach i wielu innych zadziwiających wynalazków,  jesteśmy bliżej technologii, które przewyższą człowieka pod względem intelektu i kreatywności, nie zaś tylko będą go zastępować w wykonywaniu nawet najbardziej złożonych czynności? 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2019-10-18 19:00
miejsce
Teatr Zależny, Kraków, Kanonicza 1
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-18 19:00
miejsce
Kijów Centrum, Kraków, al....
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-18 20:00
miejsce
Artefakt Café, Kraków, ul, Dajwór 3
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-19 18:00
miejsce
Piwnica pod Baranami, Kraków,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.