5 sierpień 2019

Rząd chce przyspieszyć proces cyfryzacji społeczeństwa. Do 2023 roku polska administracja ma przejść gruntowny proces digitalizacji i otworzyć się na

W dobie dynamicznego rozwoju sektora nowych technologii coraz częściej mówi się o państwie działającym w modelu cyfrowym, w którym internet pełni rolę nadrzędnego narzędzia komunikacji między administracją publiczną a obywatelami. Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozwijać e-usługi oraz promować innowacyjne technologie, aby upowszechnić rozwiązania z zakresu internetu rzeczy czy sztucznej inteligencji, które usprawnią funkcjonowanie społeczeństwa. Ministerstwo uruchomiło także witrynę internetową Portal RP, na której docelowo znajdą się wszystkie e-usługi świadczone przez państwo.
REKLAMA

– Dla obywateli najważniejsze korzyści z cyfryzacji to m.in. możliwość składania wniosków o 500+, wydanie dowodu osobistego, rejestracja dziecka online. Tych rozwiązań jest bardzo dużo. To także usprawnienie takich powszechnych usług, jak ePUAP i Profil Zaufany, oraz zwiększanie świadomości społecznej co do tego, że one ułatwiają życie. To również rozwijanie usług w ramach tzw. globalnej usługi mObywatel, czyli digitalizowanie wszystkich możliwych działań wymagających kontaktów z urzędem – powiedział w rozmowie z agencją Newseria Innowacje dr Maciej Kawecki, pełniący wówczas funkcję dyrektora Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.

Polska ma szansę wyrosnąć na lokalnego lidera cyfryzacji. Eksperci z Instytutu Sobieskiego zaprezentowali raport „Polska (prawdziwie) cyfrowa. 12 rekomendacji na lata 2019–2023”, w którym opisują wyzwania związane z procesem cyfryzacji, jakie czekają na posłów kolejnej kadencji. Ich realizacja pozwoli Polsce wysunąć się na pozycję europejskiego lidera administracji państwowej, zwiększy także atrakcyjność rodzimych firm informatycznych na rynku globalnym.

Wśród postulatów wysuniętych przez ekspertów odpowiedzialnych za raport Instytutu Sobieskiego znajdziemy m.in. propozycję powołania Ambasadora ds. Współpracy z Globalnymi Koncernami Informatycznymi. Jego rolą byłoby wspieranie inicjatyw usprawniających proces cyfryzacji gospodarki oraz przyspieszających wdrażanie nowych technologii do jednostek administracji publicznej.

Jednym z najważniejszych projektów na drodze do realizacji zunifikowanej platformy e-usług ma być upowszechnienie dostępu do internetu. Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozbudować architekturę telekomunikacyjną w taki sposób, aby każdy obywatel miał możliwość podłączenia swojego domu do światłowodu. To ogromny skok, ponieważ według danych Komisji Europejskiej z 2017 roku Polska była drugim od końca krajem Unii Europejskiej pod względem dostępu gospodarstw domowych do szerokopasmowego internetu w szybkości ponad 30 Mbit/sek. Za nami uplasowała się jedynie Grecja.

Dostęp do szerokopasmowego internetu jednak nie wystarczy. Według raportu Instytutu Sobieskiego kluczem do unowocześnienia gospodarki będzie rozwój projektów wykorzystujących internet rzeczy oraz sztuczną inteligencję w każdym obszarze gospodarki. Pozwoli to m.in. zautomatyzować funkcjonowanie miast czy przyspieszyć procesy administracyjne.

– Mam nadzieję, że 2023 rok będzie wyglądał w Polsce jeszcze bardziej innowacyjnie i zbliżymy się do gospodarek takich, jak Szwecja, Norwegia, Estonia czy Finlandia. Są to kraje, w których wszyscy znają korzyści z wprowadzenia takich technologii jak sztuczna inteligencja. Bardzo duży nacisk kładziemy na innowacje w obszarze samorządowym: inwestowanie w inteligentne oświetlenie, tablice na wiatach autobusowych, w bardzo proste rozwiązania, które dotykają bezpośrednio obywateli. Mam nadzieję, że w 2023 roku społeczeństwo już będzie znało korzyści płynące z innowacji – mówi ekspert.

1 sierpnia Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało założenia projektu „Portal RP”, który ma być jednym z kamieni milowych na drodze do informatyzacji polskiej administracji. Na nowej stronie internetowej znajdą się zarówno wszystkie informacje publiczne udostępniane w ramach ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i wszystkie rządowe usługi elektroniczne.

Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w 2017 roku przekroczyła 16 mld dol. Przewiduje się, że do 2025 roku wzrośnie ona do przeszło 190 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,6 proc.

źródło: newseria.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Krakowie

kiedy
2019-10-18 19:00
miejsce
Teatr Zależny, Kraków, Kanonicza 1
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-18 19:00
miejsce
Kijów Centrum, Kraków, al....
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-18 20:00
miejsce
Artefakt Café, Kraków, ul, Dajwór 3
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-19 18:00
miejsce
Piwnica pod Baranami, Kraków,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.