MPK wyremontowało historyczny tramwaj częściami sprowadzonymi z czterech miast
Wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski ocenił w czwartek, że rodzina wagonów typu N w przeszłości była w Polsce bardzo popularna, ale to wyremontowany zielony tramwaj stanie się wyjątkowym egzemplarzem w kolekcji historycznych pojazdów krakowskiego przewoźnika.
„Co ciekawe, Kraków jest obecnie jednym miastem w Polsce, gdzie ten typ wagonu doczepnego ND można zobaczyć i gdzie będzie się można nim przejechać. Pojazd nie przetrwał bowiem do naszych czasów, ale zgromadzone przez MPK w Krakowie części tramwajów typu N pozwoliły na jego odtworzenie przy wykorzystaniu oryginalnych elementów” - wyjaśnił przedstawiciel MPK.
Do odbudowy wagonu posłużyło nadwozie wagonu z Tramwajów Śląskich osadzone na podwoziu (wózku) krakowskiego tramwaju. Zamontowane drzwi pochodzą z tramwajów łódzkich. Ramy okienne podarowane zostały przez krakowskiego miłośnika, a tramwajowi hobbyści z Poznania przygotowali niezbędne materiały ilustracyjne z okresu eksploatacji wagonu oraz jego obecne oznakowanie.
Dzięki takim zabiegom – wskazał Szałkowski - udało się odtworzyć wagon doczepny będący odwzorowaniem poznańskiego tramwaju nr 454.
Poznańskie wagony doczepne (o numeracji od 451 do 455) eksploatowane były w latach 1963-1970 w parze ze zmodernizowanymi wagonami silnikowymi, ale z czasem z uwagi na brak elektrycznego sterowania drzwiami łączone je w składy także z wagonami najstarszymi.
Wagony doczepne ND to efekt modernizacji prowadzonej m.in. przez poznańskiego przewoźnika (oprócz Poznania takie modernizacje prowadziły także Wrocław, Gdańsk, Łódź i Kraków). Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych, przewidzianych już w trakcie projektowania wagonu.
Oprócz tego wagon wyposażono w światła stopu, kierunkowskazów oraz lusterka umożliwiające obserwację składu. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą zabudowana na jednym poziomie, miękkie wyściełane dermą siedzenia dla pasażerów.
Według zapowiedzi krakowskiego przewoźnika wagonem ND nr 454 mieszkańcy miasta i turyści będą mogli się przejechać na Krakowskiej Linii Muzealnej, która wystartuje w czerwcu.
Prezentacja wagonu ND to także element obchodzonego w tym roku jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.(PAP)
rgr/ aszw/
