Nowy terminal cargo na lotnisku Kraków Airport za blisko 92 mln zł
Prezes Kraków Airport Łukasz Strutyński podkreślił podczas poniedziałkowej uroczystości oddania do użytkowania nowego terminalu cargo, że obiekt ten jest ważnym elementem lotniczej infrastruktury, wpisującym się w wieloletnie plany kompleksowej rozbudowy krakowskiego lotniska
„Dawny budynek cargo został oddany do użytku 25 lat temu i dobrze nam służył, ale w ciągu tego czasu nasze lotnisko urosło 25 razy” - zaznaczył Strutyński.
Nowy terminal cargo – wskazał prezes – powstał w zupełnie nowej lokalizacji, dzięki czemu uwolniony został dotychczasowy budynek cargo zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu pasażerskiego. Zgodnie z planami władz lotniska w budynku dawnego cargo od kwietnia przyszłego roku funkcjonować będzie dodatkowa tymczasowa obsługa pasażerska. Docelowo zostanie on wyburzony, a jego miejsce zajmie rozbudowany terminal pasażerski.
Nowy terminal cargo o wartości blisko 92 mln zł pozwoli na zwiększenie obsługi cargo w krakowskim porcie lotniczym do 8 tys. ton rocznie. Wykonawcą inwestycji była firma Mostostal Warszawa.
Prezes Kraków Airport podkreślił, że inwestycja ta jest jednym z zadań zawartych w planie inwestycyjnym lotniska na najbliższe lata, który ma na celu zwiększenie jego potencjału przewozowego.
Nowy obiekt oprócz budynku magazynowego o powierzchni blisko 2,7 tys. m kw. dysponuje też częścią biurową liczącą ok. 1,2 tys. m kw., a także budynkiem kontroli dostaw. Wybudowano również wewnętrzne drogi dojazdowe, parkingi, place, chodniki, jak również infrastrukturę techniczną, energetyczną, telekomunikacyjną i wodno-kanalizacyjną. Nowe obiekty są zlokalizowane w lotniczej i ogólnodostępnej części portu.
W części biurowej zlokalizowano m.in. pomieszczenia agentów handlingowych, spedytorów, służb operacyjnych portu lotniczego, Straży Granicznej i Urzędu Celnego.
Według prezesa większy i nowocześniejszy terminal pozwoli także spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego.
Zasadniczą funkcją terminala będzie obsługa frachtu cargo samochodowo-lotniczego. Oprócz obsługi cargo, obiekt (wraz z zagospodarowaniem terenu) służyć będzie do obsługi i kontroli zaopatrzenia oraz pojazdów wjeżdżających na teren strefy zastrzeżonej portu lotniczego.
Ogólnodostępna strefa przedpola terminala cargo skomunikowana została z drogą wojewódzką nr 774, a w jej obrębie zlokalizowano parkingi, chodniki oraz dojazdy.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym; w zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów. W obowiązującym od niedzieli letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.(PAP)
rgr/ malk/
