Kraków ma już cztery tramwaje z możliwością jazdy bez sieci trakcyjnej
Warto podkreślić, że dwa z tych tramwajów są wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Kraków ma już cztery takie tramwaje, bo przypomnijmy, że dwa pierwsze wagony z takim rozwiązaniem trafiły już do Krakowa z partią 50 Lajkoników, które były dostarczane w latach 2019-2021.
Każdy z tych czterech wagonów będzie kierowany do obsługi linii nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka) po to, aby w rejonie I Obwodnicy mógł być testowany system jazdy z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.
Przypomnijmy, że wszystkie pozostałe Lajkoniki będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.
Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Nowością są także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje mogą przewieźć jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowania smartfonów.